Et skridt tættere på en stærkere europæisk ladeinfrastruktur

EU-Parlamentet under en konference om finansiering af Europas grønne omstilling

Mandag d. 3. oktober stemte Transport- og Turismeudvalget i Europa-Parlamentet om deres rapport om forordning om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-forordningen). Rapporten lægger op til en række højere ambitioner for den europæiske ladeinfrastruktur end Kommissionens oprindelige udspil og blev overbevisende stemt igennem ved udvalgsmødet.

Europa-Kommissionens udspil til AFI-forordningen kom den 14. juli 2021 og tilsigter at understøtte infrastrukturen omkring ladning af elektrisk transport og udbredelsen af alternative drivmidler som fx brint. Med Kommissionens udspil, og med forhandlingsmandatet klargjort i Rådet for den Europæiske Union, er det kun Europa-Parlamentet, der mangler at etablere deres position inden trilog-forhandlingerne mellem de tre parter kan starte.

Mandag aften kom de dog et skridt nærmere, da rapporteur, Ismail Ertugs rapport fløj gennem afstemningen i Transport- og Turismeudvalget med 36 stemmer for, 2 imod og 6, der undlod at stemme. Overordnet er rapporten mere ambitiøs på en række områder end Kommissionens oprindelige udspil. Kommissionen udspil inkluderer fx ladeparker for hver 60 km på det transeuropæiske kernenet for transport inden 2026 (TEN-T Core Network). Her opjusterer Parlamentet, så det ikke kun er gældende på kernenetværket, men gælder det samlede europæiske vejnet. For den tunge transport, gør målet om de 60 km sig også gældende i rapporten, men kun på kernenetværket. Samtidig, fastlægger Parlamentets rapport, at medlemslandene skal præsentere en konkret plan inden 2024 om, hvordan de planlægger at leve op til kriterierne i forordningen.

Yderligere opjusterer rapporten også kriterierne for brinttankstationer, der i stedet for at stå hver 150 km på det samlede europæiske vejnet, skal stå hver 100 km. Samtidig foreslår de også, at det skal være gældende fra 2028 i stedet for 2031.

Næste skridt for AFI-forordningen er, at den skal stemmes igennem af hele Europa-Parlamentet ved plenar, inden trilog-forhandlingerne mellem de tre europæiske institutioner kan starte. Det forventes, at rapporten stemmes igennem senere i oktober.

Læs mere om Transport- og Turismeudvalgets rapport her.