Værksteder skal have respekt for elbilernes spænding

SIKKERHED
Bilværksted

Langt de fleste danske biler kører fortsat på benzin eller diesel, men salget af elektriske biler boomer, så landets værksteder skal nu for alvor til at sætte sig ind i forhold omkring el-sikkerhed. Foto: Colourbox

Allerede i 2025 kan der være 750.000 elbiler på de danske veje. Nogle af dem skal på værksted i ny og næ, så det er vigtigt, at mekanikere ved noget om el-sikkerhed. Dansk Energi lancerer webinar og kursus om at arbejde sikkert med elbiler og pluginhybrider.

Elbiler og pluginhybrider giver typisk anledning til færre besøg på værksted end biler med forbrændingsmotor, men det sker, at en elbil skal kigges igennem. Elbiler opererer typisk på spændingsniveauer, der er betydeligt højere end dem, vi har i vores hjem, så det er vigtigt, at mekanikere ved noget om el-sikkerhed.

 Elbiler er ikke farlige, men der kan være udfordringer, når det normale bliver brudt for eksempel i forbindelse med et havari, siger uddannelseskonsulent Allan Ibsen fra Dansk Energi, der på et gratis webinar den 19. januar vil give en hurtig introduktion for til el-sikkerhed i forbindelse med elbiler og pluginhybrider. Den 1. marts gås der mere i dybden på et online-seminar.

Elbiler er ikke farlige, men der kan være udfordringer, når det normale bliver brudt for eksempel i forbindelse med et havari.
Allan Ibsen, uddannelseskonsulent, Dansk Energi

Målgruppen er først og fremmest mekanikere, men Allan Ibsen vurderer, at også eksempelvis autolakerere og bugseringsfolk kan få nytte at vide en lille smule om elektriske systemer og de regler, der gælder på området.

 Læs mere om webinaret 'Sikkerhed ved arbejde på og omkring el- og hybridbiler' og tilmeld dig

Fuld fart på salget

Chefkonsulent Søren Jakobsen fra Dansk e-Mobilitet hilser initiativet velkommen:

Der er altid mange spørgsmål forbundet med ny teknologi. På webinaret vil deltagerne få svar på i hvert fald nogle af de spørgsmål, der presser sig på ude på værkstederne, siger Søren Jakobsen.

Efter et længere tilløb ser det ud til, at bilisterne nu for alvor tager de elektriske modeller til sig. Netop i disse dage vil antallet runde 150.000 elektriske køretøjer – og pilen peger kun op.

Regeringen og Folketinget har fastsat et politisk mål om 775.000 grønne biler i 2030, men ifølge Finans vurderer Elbilforeningen, at det mål kan være nået allerede omkring 2025 alene med rene elbiler. Udviklingen hilses velkommen af skatteminister Morten Bødskov (S):

Det er gode nyheder, og der er ingen tvivl om, at det lige nu går hurtigere med den grønne omstilling på de danske veje, end vi selv forudsagde for et år siden, oplyser ministeren overfor Finans.

Mange flere modeller på vej

Også Dansk e-Mobilitet ser stærke tendenser i udviklingen de seneste måneder:

I december stod rene elbiler for 38 procent af Danmarks samlede bilsalg til private. Hvis vi lægger hybridudgaverne oveni, så var 70 procent af bilsalget med elektriske systemer. Her fra nytår er det blevet lidt dyrere at købe hybridbiler, så jeg håber, at de rene elbilers andel vil stige i 2022, siger Søren Jakobsen.

De foreløbige erfaringer er, at elbiler skal sjældnere på værksted end fossil-biler. Ikke desto mindre er det vigtigt, at værkstederne ved, hvad de har med at gøre, når de får besøg af en elbil.
Søren Jakobsen, chefkonsulent, Dansk e-Mobilitet

Interessen for elbiler stiger eksplosivt, og i år vil der blive endnu mere at vælge mellem. I løbet af 2022 vil de kinesiske fabrikanter Xpeng og Nio begynde at sælge rene elbiler på det danske marked, hvor også Fisker vil tilbyde sin Ocean-model. Læg dertil mange nye modeller fra de etablerede mærker.

Elbiler skal ligesom andre biler have tjekket bremser med jævne mellemrum, men ellers er de som hovedregel uhyre stabile. De foreløbige erfaringer er, at elbiler skal sjældnere på værksted end fossil-biler. Ikke desto mindre er det vigtigt, at værkstederne ved, hvad de har med at gøre, når de får besøg af en elbil, fastslår Søren Jakobsen.

Uklare regler – men Ohms lov gælder

Jura og praksis for el-sikkerhed i forbindelse med elektriske biler er stadig under udvikling, men på webinaret den 19. marts og seminaret den 1. marts vil deltagerne bliver klædt på med viden bl.a. fra Stærkstrømbekendtgørelsen og den mest relevante standard i denne sammenhæng: DS EN 50110-1.

Regler og lovgivning er lidt uklar, men Ohms lov og andre fysiske love gælder stadig. Vi prøver på vores arrangementer at tage en dialog med deltagerne om, hvad der kan være farligt og hvilke værktøjer og værnemidler, det vil være klogt at tage i anvendelse for at minimere risici – herunder også afmærkning af arbejdsområder, fortæller Allan Ibsen.

 Læs mere om webinaret 'Sikkerhed ved arbejde på og omkring el- og hybridbiler' og tilmeld dig