Wow! Nu kommer de elektriske lastbiler

ÅRSMØDE
Tesla Semi med 750 km rækkevidde er Teslas bud på en elektrisk lastbil

Tesla Semi med 750 km rækkevidde er Teslas bud på en elektrisk lastbil, som netop er gået i produktion. Den leveres indtil videre kun i USA med kickstart i december 2022. PepsiCo står forrest i køen til at modtage 100 elektriske lastbiler. Foto: Tesla.

Dansk e-Mobilitet sætter fokus på el-lastbiler på årsmøde den 24. november: Elektrificeringen har indtil nu kørt uden om den tunge vejtransport, men nu begynder fabrikanterne at lancere modeller, der kan køre 300 kilometer på en opladning. Om et par år vil rækkevidden være øget til 500 km.

Salget af elbiler har sat farten op, og nu breder elektrificeringen sig også – med busser som en vigtig mellemstation – til den tunge vejtransport.

– Wow! Ja, nu sker der noget. Jeg synes virkelig, at det er bemærkelsesværdigt, siger analysechef Søren Jakobsen fra Dansk e-Mobilitet, der sætter fokus på el-lastbiler på sit årsmøde den 24. november i Mogens Dahls Koncertsal i København.

I Danmark har vi ca. 40.000 lastbiler, der kræver stort kørekort at føre. Ud af denne flåde er forsvindende få drevet af elektricitet. Søren Jakobsen vurderer imidlertid, at omstilling fra diesel til elektricitet vil accelerere de næste år – især hvis Folketinget vælger at give udviklingen et kærligt puf.

Rækkevidden stiger – ladehastigheden falder

Udgangspunktet er, at det nu vitterligt er muligt at købe elektriske lastbiler med en acceptabel rækkevidde i hvert fald for en del anvendelser. Søren Jakobsen oplyser, at flere fabrikanter nu har modeller med batterier og elektrisk fremdrift svarende til ca. 300 kilometer på en opladning. I 2024 træder der en ny ladestandard i kraft, og den vil give hurtigere opladning.

Læg dertil, at gode erfaringer med elektriske busser og renovationsbiler snart for alvor smitter af på de elektriske lastbiler, der om 2-3 år vil have en rækkevidde på ca. 500 kilometer.

– Batterierne bliver større, og opladningen kommer op i gear. Til sammen passer det perfekt med lastbilchaufførernes køre/hviletids-regler med 4½ timers kørsel, 45 minutters pause og 4 timers kørsel, siger Søren Jakobsen.

Aftale om ny vejafgift vedtaget af Folketinget

Tilbage står spørgsmålet om økonomi. Volvo Trucks har beregnet, at en elektrisk lastbil over otte år koster en vognmand ca. en million mere end et traditionelt køretøj. Merprisen rummer både indkøb, drift, vedligehold og afgifter.

For at dække en del af dette hul har et flertal i Folketinget den 24. juni 2022 indgået en aftaletekst om en kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift for lastbiler med ikrafttrædelse 1. januar 2025.

➤ Læs 'Aftaletekst: Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler' hos Transportministeriet

Den nye afgift skal erstatte den eksisterende vejbenyttelsesafgift. Bag aftalen, der i første omgang omfatter lastbiler med en tilladt totalvægt på 12 ton og derover, står Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten.

– Aftalen gør det mere attraktivt at køre el-lastbiler. Dansk e-Mobilitet støtter aftalen – herunder det element, hvor der bliver lidt dyrere at køre i miljøzonerne i København/Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, fastslår Søren Jakobsen.

På vej mod 10.000 tunge køretøjer på el i 2030

Dansk e-Mobilitet vurderer, at der formentlig skal lidt flere incitamenter til for at skabe det helt store gennembrud.

– Vi glæder os til at diskutere udviklingen indenfor tung transport med deltagerne på vores årsmøde den 24. november – herunder om hvor meget pisk/gulerod, der skal til for at forcere udviklingen mod en mere klima- og miljøvenlig godstransport, siger Søren Jakobsen.

Først på året vurderede Dansk Energi (nu en del af Green Power Denmark) og Dansk e-Mobilitet, at der i 2030 kan være 10.000 tunge køretøjer på elektricitet.

Hvis det bliver tilfældet, vil transportsektoren bidrage med større vægt til at nå Folketingets mål om 70 procent færre udledninger af drivhusgasser.  

– Vi kender brikkerne til en hurtig omstilling. Nu skal vi bare lægge dem, så vi får den tunge transport til at rulle på grøn strøm, siger Søren Jakobsen.