Ingen tvivl hos Mercedes-Benz: Fremtidens lastbil kører på el

Transportminister Benny Engelbrecht overrækker nøgler til el-lastbil

Transportminister Benny Engelbrecht (S) overrækker nøglen til el-lastbilen til Thomas Hartung, bestyrelsesformand i Årstiderne. Foto: Kilian Bishop

Tokyo, Amsterdam og New York har den. Og det har København og Aarhus nu også. Der er indtil videre kun 150 eksemplarer af den serieproducerede el-lastbil eCanter i verden – og onsdag gav transportministeren nøglerne til ejerne af de to, der skal køre i danske byer.

Årstiderne og Citylogistik kan fremover levere en lille del af deres varer i en el-lastbil. De er nemlig de første i Danmark, der har taget skridtet og købt en el-lastbil, og det fik de ros for, da de fik nøglerne overrakt af transportminister Benny Engelbrecht (S) onsdag ved et arrangement, som Mercedes-Benz og Dansk Elbil Alliance stod bag, på Christiansborg.

At Christiansborg blev rammen om arrangementer var næppe tilfældigt – dels skal bilerne gøre gavn i centrum af byer, hvor der er fokus ikke kun på CO2-udledningerne, men også på luft- og støjforurening, og dels er der brug for politisk bevågenhed på området, hvis vi skal videre ad den grønne vej.

Mikael Voigt, produkt og marketing manager i Mercedes-Benz Truck Danmark, havde i hvert fald et meget klart budskab med til politikerne:

– De CO2-neutrale lastbiler kommer ikke ud på vejene af sig selv, bare fordi de er tilgængelige. Det kommer til at kræve rammevilkår og andre politiske greb, der kan gøre el-lastbilerne konkurrencedygtige. Det kan være ved at hæve dieselprisen eller f.eks. give el-lastbilerne forrang i byer med miljøzoner.

Der er inspiration at hente i udlandet, påpegede Mikael Voigt:

– I flere europæiske lande er der allerede i dag tilskud til anskaffelse af el-lastbiler, så der bliver sat skub i udrulningen. Tag Tyskland, hvor vognmænd modtager et kontant tilskud på 300.000 kr. ved køb af el-lastbiler, og samtidig gives der rabat på motorvejsafgiften.

Vidste du at…?

Årstiderne og Citylogistik skal som de første i Danmark bruge den nye eCanter-lastbil til bytrafik. De fik onsdag nøglerne overrakt af transportminister Benny Engelbrecht.

Sagen er nemlig, at el-lastbiler i dag ikke er prismæssigt konkurrencedygtige, og for kunderne er det en væsentlig barriere, da omkostninger til transport kan være afgørende for en forretning. En anden barriere er, at der i dag ingen ladestandere er til lastbiler i det offentlige rum, og det er en bekostelig affære at skulle investere i sin egen ladestation, slog Mikael Voigt fast.

– Vores kunder er konkurrenceudsatte, og derfor er de meget forsigtige med at gå i gang. Det skal ikke kun fungere teknisk, men også være rentabelt for kunderne, lød det fra Mercedes-manden, som ikke er i tvivl om, at el er fremtidens drivmiddel:

Vi har set på - og gennem årene afprøvet stort set alle kendte teknologier. Og vi mener, at fremtidens grønne lastbiler vil køre på el. Drevet af enten batterier eller brint. Det vil sikre en ægte grøn omstilling drevet af energi, der også er tilgængelig om mange år.

Det skal ikke kun fungere teknisk, men også være rentabelt for kunderne.
Mikael Voigt, produkt og marketing manager i Mercedes-Benz Truck Danmark
Transportminister Benny Engelbrecht får prøvetur i el-lastbil
Transportminister Benny Engelbrecht får prøvetur i el-lastbilen. Foto: Kilian Bishop

Minister fik prøvetur

Transportminister Benny Engelbrecht, der både overrakte nøglerne til ejerne af de nye el-lastbiler og fik en prøvetur, lagde vægt på, at transporten ind og ud af byerne – den såkaldte ’last mile’ transport – er væsentlig at få med, når vi taler om at få bugt med vare- og lastbilernes udledning. Og netop vare- og lastbiler står for 29 procent af transportens udledninger.

– Derfor er dagens begivenhed væsentlig for, at vi nå vores klimamål, sagde ministeren, og påpegede samtidig, at eltransporten også giver andre muligheder:

– Bilerne er stille, så det åbner måske muligheden for, at de kan aflevere varer i byerne om natten, og vi dermed kan få bugt med nogle trængselsproblemer ved at ændre på tidspunkterne for, hvornår de må køre i byerne, sagde Benny Engelbrecht.

Transportordførere på tværs af partierne deltog i en paneldebat forud for nøgleoverdragelsen, og mens der ikke var enighed om, hvorvidt dieselafgiften skal være højere og/eller elafgiften lavere, så kunne de blive enige om, at der er en række instrumenter, som kan komme i spil for at gøre vare- og godstransporten grønnere. Skrappere EU-krav til producenterne, en plan for infrastrukturen var og mere fokus på miljøzoner var bare tre forslag.

Mercedes-Benz Truck Division mål
  • 2021:
    Den store distributions-lastbil Actros, kommer i en eldreven version i starten af året og Econic, som mange kender fra affaldsindsamling, kommer på markedet kort tid efter
  • 2022:
    Produktion af el-lastbiler i alle væsentlige regioner i verden
    Den første – og største lastbilfabrik i verden – i Tyskland bliver CO2-neutral
  • Inden 2030:
    At levere brint-elektriske lastbiler. Det vil øge rækkevidden og sænke optankningstiden betydeligt
  • 2039: Udelukkende at producere CO2 neutrale lastbiler